آموزش نصب کاستوم ریکاوری TWRP در سامسونگ

 TWRP چیست؟

TWRP مخفف عبارت Team Win Recovery Project و یک نرم افزار منبع باز (Open source software) که برای گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید طراحی شده است.

TWRP یک کاستوم ریکاوری است که توسط توسعه دهندگان اندروید سفارشی سازی شده و در محیطی خارج از سیستم عامل اجرا می‌شود (مثل محیط DOS در رایانه‌های شخصی).

پست مرتبط : آموزش نصب کاستوم ریکاوری Orange Fox در سامسونگ

کاستوم ریکاوری‌ها معمولا رابط لمسی دارند و امکاناتی مانند : نصب فریمور و تهیه نسخه پشتیبان از سیستم عامل را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این امکانات در ریکاوری استوک وجود ندارد.

TWRP امکان نصب کاستوم رام و روت کردن گوشی را فراهم می‌سازد. همچنین نصب کاستوم رام‌هایی که در ‌کیس سیل‌ معرفی می‌شوند از طریق کاستوم ریکاوری TWRP امکان‌پذیر است. به همین دلیل در این پست قصد داریم نصب TWRP در دستگاه‌های اندرویدی سامسونگ را آموزش دهیم.

گارانتی غیر معتبرنصب کاستوم ریکاوری TWRP سبب ابطال گارانتی دستگاه خواهد شد. لذا پیشنهاد می‌شود قبل از نصب آن به تاریخ اعتبار گارانتی دستگاه اندروید توجه شود و در صورت فعال بودن گارانتی از نصب آن اجتناب شود. در صورت عدم توجه کاربر به این نکته، بدیهیست که کیس سیل مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

آموزش نصب متنی :

پیش‌نیازها :

  • بکاپ کامل (به طور معمول اطلاعات دستگاه با نصب TWRP پاک نخواهند شد اما جهت کسب اطمینان، از اطلاعات ضروری خود پشتیبان تهیه کنید)
  • نصب بودن درایور دستگاه در ویندوز (ضروری)
  • کابل شارژ سالم (ضروری)
  • فعال کردن بوت لودر (معمولا در مدل های 2016 به بعد) (ضروری)
  • فعال کردن USB debugging (ضروری)
  • شارژ باتری 100% (ضروری)
  • تغییر زبان دستگاه به انگلیسی (پیشنهادی)

ابتدا بسته نصبی درایور گوشی های سامسونگ را از انتهای پست دانلود و بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.

فعال کردن بوت لودر و اشکال زدایی USB

به تنظیمات گوشی بروید و در قسمت درباره تلفن یا About phone گزینه اطلاعات نرم افزار یا Software infomation را انتخاب کنید و شماره ساخت یا Build number را هفت بار لمس کنید. در صورت درخواست پین، پین خود را وارد کنید تا بخش توسعه دهنده یا Developer option در منوی تنظیمات فعال شود.

به منوی تنظیمات برگردید و در انتهای منو وارد گزینه توسعه دهنده یا Developer option شوید و برای دسترسی به تنظیمات بخش، تیک آن را را فعال کنید و در همان بخش تیک OEM unlocking و اشکال زدایی USB یا USB Debugging را هم فعال نمایید.

اگر به هر دلیلی گزینه OEM unlocking در بخش توسعه دهنده یا Developer option وجود نداشت ادامه آموزش را دنبال کنید.

نصب کاستوم ریکاوری

1- ابتدا وارد سایت twrp.me شده و در بخش Devices از میان برندها Samsung را انتخاب کنید. و در صفحه باز شده مدل دستگاه خود را انتخاب کنید و سپس از بخش Download Links با توجه به مدل دستگاه روی Primary کلیک کنید و بعد آخرین نسخه TWRP با پسوند tar را دانلود کنید.

2- برنامه Odin را از انتهای مطلب دانلود و اجرا کنید و دستگاه را به حالت Downloading ببرید.

در دستگاه‌های فاقد کلید Bixby : دستگاه را خاموش کرده و کلیدهای کاهش صدا + خانه + پاور را همزمان نگه دارید تا وارد صفحه Downloading شوید.

در دستگاه‌های دارای کلید Bixby : دستگاه را خاموش کرده و کلید‌های بیکسبی + کاهش صدا + پاور را همزمان نگه دارید تا وارد صفحه Downloading شوید.

پس از ورود به صفحه دانلودینگ کلیدها را رها کرده و کلید افزایش صدا را فشار دهید تا وارد صفحه ODIN MODE شوید، سپس دستگاه را توسط کابل شارژ و بدون واسط هاب یا کابل‌های افزایش طول به یکی از پورت‌های USB پشت کیس متصل نمایید. اگر دستگاه توسط برنامه Odin شناسایی شود، در بخش Log در نرم افزار Odin پیام Added ظاهر می‌شود.

دستگاه اضافه شده در Odin

در غیر این صورت به Usb دیگری متصل شوید یا از سلامت کابل خود اطمینان حاصل نمایید.

3- پس از شناسایی گوشی توسط نرم افزار بر روی AP در برنامه Odin کلیک کنید و در پنجره باز شده فایل ریکاوری که دانلود کرده‌اید (با پسوند tar) را وارد نمایید و در نهایت روی Start کلیک کنید. اگر مراحل درست پیش رفته باشد کادر سبز رنگ با پیام PASS را در برنامه Odin را مشاهده خواهید کرد و دستگاه ریستارت می‌شود.

در غیر این صورت اگر پیام FAIL دریافت کردید از انتخاب صحیح فایل ریکاوری که دانلود کرده‌اید اطمینان حاصل کنید و مراحل نصب کاستوم ریکاوری را مجددا تکرار کنید.

ورود به محیط TWRP

در دستگاه‌های فاقد کلید Bixby : دستگاه را خاموش کرده و کلیدهای افزایش صدا + خانه + پاور را همزمان نگه دارید و پس از ویبره کلیدها را رها کنید و تا ورود به محیط TWRP منتظر بمانید.

برای دستگاه‌های دارای کلید Bixby : دستگاه را خاموش کرده و کلیدهای بیکسبی + افزایش صدا + پاور را همزمان نگه دارید و پس از ویبره کلیدها را رها کنید و تا ورود به محیط TWRP منتظر بمانید.

اگر با پیام No Command رو به رو شدید و وارد TWRP نشدید :

پس از نصب ممکنه جهت ورود به کاستوم ریکاوری TWRP با صفحه No Command رو به رو شوید. برای حل این مشکل، Odin را باز کرده و دستگاه را به حالت Downloading ببرید و توسط کابل به کامپیوتر متصل کنید، فایل ریکاوری را در قسمت AP برنامه قرار دهید و از قسمت Options تیک Auto Reboot را بردارید و بعد روی Start کلیک کنید (دستگاه در صفحه دانلودینگ می‌ماند و نباید ریستارت شود). پس از دریافت پیام PASS در اودین، کلید های کاهش صدا + خانه/بیکسبی + پاور در دستگاه اندرویدی را نگه داشته و به محض خاموش شدن صفحه نمایش اینبار کلیدهای افزایش صدا + خانه/بیکسبی + پاور را نگه دارید و پس از ویبره کلیدها را رها کنید و تا ورود به محیط TWRP منتظر بمانید.



نظرات

پست‌های پرطرفدار